Bahawa beberapa ulama, setelah meninjau ayat-ayat tentang poligami,
mereka telah menetapkan bahawa menurut asalnya, Islam sebenamya ialah monogami.
Terdapat ayat yang mengandungi ugutan serta peringatan agar tidak disalah
gunakan poligami itu di tempat-tempat yang tidak wajar. Ini semua bertujuan
supaya tidak terjadinya kezaliman. Tetapi, poligami diperbolehkan dengan syarat
ia dilakukan pada masa-masa terdesak untuk mengatasi perkara yang tidak dapat
diatasi dengan jalan lain. Atau dengan kata lain bahawa poligami itu
diperbolehkan oleh Islam dan tidak dilarang kecuali jikalau dikhuatirkan bahawa
kebaikannya akan dikalahkan oleh keburukannya.
Jadi, sebagaimana talaq, begitu jugalah halnya dengan poligami yang
diperbolehkan kerana hendak mencari jalan keluar dari kesulitan. Islam
memperbolehkan umatnya berpoligami berdasarkan nas-nas syariat serta realiti
keadaan masyarakat. Ini bererti ia tidak boleh dilakukan dengan
sewenang-wenangnya demi untuk mencapai kesejahteraan masyarakat Islam, demi
untuk menjaga ketinggian budi pekerti dan nilai kaum Muslimin.
Oleh yang demikian, apabila seorang lelaki akan berpoligami, hendaklah
dia memenuhi syarat-syarat sebagai berikut;
1. Membatasi jumlah isteri yang akan dikawininya. Syarat ini
telah disebutkan oleh Allah (SWT) dengan firman-Nya;
"Maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu ber-kenan dari
perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)
Ayat di atas menerangkan dengan jelas bahawa Allah telah menetapkan
seseorang itu berkahwin tidak boleh lebih dari empat orang isteri. Jadi, Islam
membatasi kalau tidak beristeri satu, boleh dua, tiga atau empat sahaja.
Pembatasan ini juga bertujuan membatasi kaum lelaki yang suka dengan
perempuan agar tidak berbuat sesuka hatinya. Di samping itu, dengan pembatasan
empat orang isteri, diharapkan jangan sampai ada lelaki yang tidak menemukan
isteri atau ada pula wanita yang tidak menemukan suami. Mungkin, kalau Islam
membolehkan dua orang isteri saja, maka akan banyak wanita yang tidak menikah.
Kalau pula dibolehkan lebih dari empat, mungkin terjadi banyak lelaki tidak
memperolehi isteri.
2. Diharamkan bagi suami mengumpulkan wanita-wanita yang masih ada
tali persaudaraan menjadi isterinya. Misalnya, berkahwin dengan kakak dan
adik, ibu dan anaknya, anak saudara dengan emak saudara baik sebelah ayah
mahupun ibu.
Tujuan pengharaman ini ialah untuk menjaga silaturrahim antara
anggota-anggota keluarga. Rasulullah (s.a.w.) bersabda, maksudnya;
"Sesungguhnya kalau kamu berbuat yang demikian itu, akibatnya kamu
akan memutuskan silaturrahim di antara sesama kamu." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
Kemudian dalam hadis berikut, Rasulullah (s.a.w.) juga memperkuatkan
larangan ini, maksudnya;
Bahawa Urnmu Habibah (isteri Rasulullah) mengusulkan agar baginda
menikahi adiknya. Maka beliau menjawab; "Sesungguhnya dia tidak halal
untukku." (Hadis riwayat Bukhari dan
Nasa'i)
Seorang sahabat bernama Fairuz Ad-Dailamy setelah memeluk agama Islam,
beliau memberitahu kepada Rasulullah bahawa beliau mempunyai isteri yang kakak
beradik. Maka Rasulullah menyuruhnya memilih salah seorang di antara mereka dan
menceraikan yang satunya lagi. Jadi telah disepakati tentang haramnya
mengumpulkan kakak beradik ini di dalam Islam.
3. Disyaratkan pula berlaku adil, sebagaimana yang difirmankan
Allah (SWT);
"Kemudian jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil (di antara
isteri-isteri kamu), maka (kahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah)
hamba-hamba perempuan yang kaumiliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat
(untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)
Dengan tegas diterangkan serta dituntut agar para suami bersikap adil
jika akan berpoligami. Andaikan takut tidak dapat berlaku adil kalau sampai
empat orang isteri, cukuplah tiga orang sahaja. Tetapi kalau itupun masih juga
tidak dapat adil, cukuplah dua sahaja. Dan kalau dua itu pun masih khuatir
tidak boleh berlaku adil, maka hendaklah menikah dengan seorang sahaja.
Para mufassirin berpendapat bahawa berlaku adil itu wajib. Adil di sini
bukanlah bererti hanya adil terhadap para isteri sahaja, tetapi mengandungi
erti berlaku adil secara mutlak. Oleh kerana itu seorang suami hendaklah
berlaku adil sebagai berikut:
a) Berlaku adil terhadap dirinya sendiri.
Seorang suami yang selalu sakit-sakitan dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat memelihara beberapa orang isteri. Apabila dia tetap berpoligami, ini bererti dia telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.
Seorang suami yang selalu sakit-sakitan dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat memelihara beberapa orang isteri. Apabila dia tetap berpoligami, ini bererti dia telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.
b) Adil di antara para isteri.
Setiap isteri berhak mendapatkan hak masing-masing dari suaminya, berupa kemesraan hubungan jiwa, nafkah berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain perkara yang diwajibkan Allah kepada setiap suami.
Setiap isteri berhak mendapatkan hak masing-masing dari suaminya, berupa kemesraan hubungan jiwa, nafkah berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain perkara yang diwajibkan Allah kepada setiap suami.
Adil di antara isteri-isteri ini hukumnya wajib, berdasarkan firman
Allah dalam Surah an-Nisak ayat 3 dan juga sunnah Rasul. Rasulullah (s.a.w.)
bersabda, maksudnya;
"Barangsiapa yang mempunyai dua isteri, lalu dia cenderung kepada
salah seorang di antaranya dan tidak berlaku adil antara mereka berdua, maka
kelak di hari kiamat dia akan datang dengan keadaan pinggangnya miring hampir
jatuh sebelah." (Hadis riwayat Ahmad bin Hanbal)
i) Adil memberikan nafkah.
Dalam soal adil memberikan nafkah ini, hendaklah si suami tidak mengurangi nafkah dari salah seorang isterinya dengan alasan bahawa si isteri itu kaya atau ada sumber kewangannya, kecuali kalau si isteri itu rela. Suami memang boleh menganjurkan isterinya untuk membantu dalam soal nafkah tetapi tanpa paksaan. Memberi nafkah yang lebih kepada seorang isteri dari yang lain-lainnya diperbolehkan dengan sebab-sebab tertentu. Misalnya, si isteri tersebut sakit dan memerlukan biaya rawatan sebagai tambahan.
Prinsip adil ini tidak ada perbezaannya antara gadis dan janda, isteri lama atau isteri baru, isteri yang masih muda atau yang sudah tua, yang cantik atau yang tidak cantik, yang berpendidikan tinggi atau yang buta huruf, kaya atau miskin, yang sakit atau yang sihat, yang mandul atau yang dapat melahirkan. Kesemuanya mempunyai hak yang sama sebagai isteri.
Dalam soal adil memberikan nafkah ini, hendaklah si suami tidak mengurangi nafkah dari salah seorang isterinya dengan alasan bahawa si isteri itu kaya atau ada sumber kewangannya, kecuali kalau si isteri itu rela. Suami memang boleh menganjurkan isterinya untuk membantu dalam soal nafkah tetapi tanpa paksaan. Memberi nafkah yang lebih kepada seorang isteri dari yang lain-lainnya diperbolehkan dengan sebab-sebab tertentu. Misalnya, si isteri tersebut sakit dan memerlukan biaya rawatan sebagai tambahan.
Prinsip adil ini tidak ada perbezaannya antara gadis dan janda, isteri lama atau isteri baru, isteri yang masih muda atau yang sudah tua, yang cantik atau yang tidak cantik, yang berpendidikan tinggi atau yang buta huruf, kaya atau miskin, yang sakit atau yang sihat, yang mandul atau yang dapat melahirkan. Kesemuanya mempunyai hak yang sama sebagai isteri.
ii) Adil dalam menyediakan tempat tinggal.
Selanjutnya, para ulama telah sepakat mengatakan bahawa suami bertanggungjawab menyediakan tempat tinggal yang tersendiri untuk tiap-tiap isteri berserta anak-anaknya sesuai dengan kemampuan suami. Ini dilakukan semata-mata untuk menjaga kesejahteraan isteri-isteri, jangan sampai timbul rasa cemburu atau pertengkaran yang tidak diingini.
Selanjutnya, para ulama telah sepakat mengatakan bahawa suami bertanggungjawab menyediakan tempat tinggal yang tersendiri untuk tiap-tiap isteri berserta anak-anaknya sesuai dengan kemampuan suami. Ini dilakukan semata-mata untuk menjaga kesejahteraan isteri-isteri, jangan sampai timbul rasa cemburu atau pertengkaran yang tidak diingini.
iii) Adil dalam giliran.
Demikian juga, isteri berhak mendapat giliran suaminya menginap di rumahnya sama lamanya dengan waktu menginap di rumah isteri-isteri yang lain. Sekurang-kurangnya si suami mesti menginap di rumah seorang isteri satu malam suntuk tidak boleh kurang. Begitu juga pada isteri-isteri yang lain. Walaupun ada di antara mereka yang dalam keadaan haidh, nifas atau sakit, suami wajib adil dalam soal ini. Sebab, tujuan perkahwinan dalam Islam bukanlah semata-mata untuk mengadakan 'hubungan seks' dengan isteri pada malam giliran itu, tetapi bermaksud untuk menyempumakan kemesraan, kasih sayang dan kerukunan antara suami isteri itu sendiri. Hal ini diterangkan Allah dengan firman-Nya;
Demikian juga, isteri berhak mendapat giliran suaminya menginap di rumahnya sama lamanya dengan waktu menginap di rumah isteri-isteri yang lain. Sekurang-kurangnya si suami mesti menginap di rumah seorang isteri satu malam suntuk tidak boleh kurang. Begitu juga pada isteri-isteri yang lain. Walaupun ada di antara mereka yang dalam keadaan haidh, nifas atau sakit, suami wajib adil dalam soal ini. Sebab, tujuan perkahwinan dalam Islam bukanlah semata-mata untuk mengadakan 'hubungan seks' dengan isteri pada malam giliran itu, tetapi bermaksud untuk menyempumakan kemesraan, kasih sayang dan kerukunan antara suami isteri itu sendiri. Hal ini diterangkan Allah dengan firman-Nya;
"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya, dan
rahmat-Nya, bahawa la menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri
dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya,
dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (Al-Qur'an, Surah ar-Ruum ayat 21)
Andaikan suami tidak bersikap adil kepada isteri-isterinya, dia berdosa
dan akan menerima seksaan dari Allah (SWT) pada hari kiamat dengan tanda-tanda
berjalan dalam keadaan pinggangnya miring. Hal ini akan disaksikan oleh seluruh
umat manusia sejak Nabi Adam sampai ke anak cucunya.
Firman Allah (SWT) dalam Surah az-Zalzalah ayat 7 hingga 8;
"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarrah, nescaya akan
dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarrah,
nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)."
c) Anak-anak juga mempunyai hak untuk mendapatkan perlindungan,
pemeliharaan serta kasih sayang yang adil dari seorang ayah.
Oleh itu, disyaratkan agar setiap suami yang berpoligami tidak membeza-bezakan antara anak si anu dengan anak si anu. Berlaku adil dalam soal nafkah anak-anak mestilah diperhatikan bahawa nafkah anak yang masih kecil berbeza dengan anak yang sudah besar. Anak-anak perempuan berbeza pula dengan anak-anak lelaki. Tidak kira dari ibu yang mana, kesemuanya mereka berhak memiliki kasih sayang serta perhatian yang seksama dari bapa mereka. Jangan sampai mereka diterlantarkan kerana kecenderungan si bapa pada salah seorang isteri serta anak-anaknya sahaja.
Oleh itu, disyaratkan agar setiap suami yang berpoligami tidak membeza-bezakan antara anak si anu dengan anak si anu. Berlaku adil dalam soal nafkah anak-anak mestilah diperhatikan bahawa nafkah anak yang masih kecil berbeza dengan anak yang sudah besar. Anak-anak perempuan berbeza pula dengan anak-anak lelaki. Tidak kira dari ibu yang mana, kesemuanya mereka berhak memiliki kasih sayang serta perhatian yang seksama dari bapa mereka. Jangan sampai mereka diterlantarkan kerana kecenderungan si bapa pada salah seorang isteri serta anak-anaknya sahaja.
Keadilan juga sangat dituntut oleh Islam agar dengan demikian si suami
terpelihara dari sikap curang yang dapat merosakkan rumahtangganya. Seterusnya,
diharapkan pula dapat memelihara dari terjadinya cerai-berai di antara
anak-anak serta menghindarkan rasa dendam di antara sesama isteri.
Sesungguhnya kalau diperhatikan tuntutan syarak dalam hal menegakkan
keadilan antara para isteri, nyatalah bahawa sukar sekali didapati orang yang
sanggup menegakkan keadilan itu dengan sewajarnya.
Bersikap adil dalam hal-hal menzahirkan cinta dan kasih sayang
terhadapisteri-isteri, adalah satu tanggungjawab yang sangat berat. Walau
bagaimanapun, ia termasuk perkara yang berada dalam kemampuan manusia. Lain
halnya dengan berlaku adil dalam soal kasih sayang, kecenderungan hati dan
perkara-perkara yang manusia tidak berkesanggupan melakukannya, mengikut tabiat
semulajadi manusia.
Hal ini sesuai dengan apa yang telah difirmankan Allah dalam Surah
an-Nisak ayat 129 yang berbunyi;
"Dan kamu tidak sekali-kali akan sanggup berlaku adil di antara
isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya);
oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada
isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda
yang tergantung (di awang-awang)."
Selanjutnya Siti 'Aisyah (r.a.) menerangkan, maksudnya;
Bahawa Rasulullah (s.a.w.) selalu berlaku adil dalam mengadakan
pembahagian antara isteri-isterinya. Dan beliau berkata dalam doanya: "Ya
Allah, inilah kemampuanku membahagi apa yang ada dalam milikku. Ya Allah,
janganlah aku dimarahi dalam membahagi apa yang menjadi milikku dan apa yang bukan
milikku."
Menurut Prof. Dr. Syeikh Mahmoud Syaltout; "Keadilan yang dijadikan
syarat diperbolehkan poligami berdasarkan ayat 3 Surah an-Nisak. Kemudian pada
ayat 129 Surah an-Nisak pula menyatakan bahawa keadilan itu tidak mungkin dapat
dipenuhi atau dilakukan. Sebenamya yang dimaksudkan oleh kedua ayat di atas
ialah keadilan yang dikehendaki itu bukanlah keadilan yang menyempitkan dada
kamu sehingga kamu merasakan keberatan yang sangat terhadap poligami yang
dihalalkan oleh Allah. Hanya saja yang dikehendaki ialah jangan sampai kamu
cenderung sepenuh-penuhnya kepada salah seorang sahaja di antara para isteri
kamu itu, lalu kamu tinggalkan yang lain seperti tergantung-gantung."
Kemudian Prof. Dr. T.M. Hasbi Ash-Shidieqy pula menerangkan; "Orang
yang boleh beristeri dua ialah yang percaya benar akan dirinya dapat berlaku
adil, yang sedikit pun tidak akan ada keraguannya. Jika dia ragu, cukuplah
seorang sahaja."
"Adil yang dimaksudkan di sini ialah 'kecondongan hati'. Dan ini
tentu amat sulit untuk dilakukan, sehingga poligami adalah suatu hal yang sukar
untuk dicapai. Jelasnya, poligami itu diperbolehkan secara darurat bagi orang
yang benar-benar percaya dapat berlaku adil."
Selanjutnya beliau menegaskan, jangan sampai si suami membiarkan salah
seorang isterinya terkatung-katung, digantung tak bertali. Hendaklah
disingkirkan sikap condong kepada salah seorang isteri yang menyebabkan seorang
lagi kecewa. Adapun condong yang dimaafkan hanyalah condong yang tidak dapat
dilepaskan oleh setiap individu darinya, iaitu condong hati kepada salah
seorangnya yang tidak membawa kepada mengurangkan hak yang seorang lagi.
Afif Ab. Fattah Tabbarah dalam bukunya Ruhuddinil Islami mengatakan;
"Makna adil di dalam ayat tersebut ialah persamaan; yang dikehendaki ialah
persamaan dalam hal pergaulan yang bersifat lahir seperti memberi nafkah,
tempat tinggal, tempat tidur, dan layanan yang baik, juga dalam hal menunaikan
tanggungjawab sebagai suami isteri."
4. Tidak menimbulkan huru-hara di kalangan isteri mahupun anak-anak.
Jadi, suami mesti yakin bahawa perkahwinannya yang baru ini tidak akan
menjejaskan serta merosakkan kehidupan isteri serta anak-anaknya. Kerana,
diperbolehkan poligami dalam Islam adalah untuk menjaga kepentingan semua
pihak. Jika kepentingan ini tidak dapat dijaga dengan baik, maka seseorang yang
berpoligami pada saat itu adalah berdosa.
5. Berkuasa menanggung nafkah. Yang dimaksudkan dengan nafkah di
sini ialah nafkah zahir, sebagaimana Rasulullah (s.a.w.) bersabda yang
bermaksud;
"Wahai sekalian pemuda, sesiapa di antara kamu yang berkuasa
mengeluarkan nafkah, maka hendaklah kamu berkahwin. Dan sesiapa yang tidak
berkuasa, hendaklah berpuasa."
Hadis di atas menunjukkan bahawa Rasulullah (s.a.w.) menyuruh setiap
kaum lelaki supaya berkahwin tetapi dengan syarat sanggup mengeluarkan nafkah
kepada isterinya. Andaikan mereka tidak berkemampuan, maka tidak digalakkan
berkahwin walaupun dia seorang yang sihat zahir serta batinnya. Oleh itu, untuk
menahan nafsu seksnya, dianjurkan agar berpuasa. Jadi, kalau seorang isteri
saja sudah kepayahan untuk memberi nafkah, sudah tentulah Islam melarang orang
yang demikian itu berpoligami. Memberi nafkah kepada isteri adalah wajib sebaik
sahaja berlakunya suatu perkahwinan, ketika suami telah memiliki isteri secara
mutlak. Begitu juga si isteri wajib mematuhi serta memberikan perkhidmatan yang
diperlukan dalam pergaulan sehari-hari.
Kesimpulan dari maksud kemampuan secara zahir ialah;
i) Mampu memberi nafkah asas seperti pakaian dan makan minum.
ii) Mampu menyediakan tempat tinggal yang wajar.
iii) Mampu menyediakan kemudahan asas yang wajar seperti pendidikan
dan sebagainya.
iv) Sihat tubuh badannya dan tidak berpenyakit yang boleh menyebabkan
ia gagal memenuhi tuntutan nafkah zahir yang lain.
v) Mempunyai kemampuan dan keinginan seksual.